Ja, FinalWar, så er der ingen partier, der får din stemme. Så er det bare de andre vælgere, der kommer til at sammensætte det nye Folketing. Du kan også vælge at stemme blankt ved simpelthen bare at smide din uudfyldte stemmeseddel direkte i valgurnen eller i skraldespanden, eller hvad man nu kalder den. Dette anses af mange for at være en protesthandling. Men det er det ikke. Blanke stemmer ryger bare hen i bunken med 'ugyldige' stemmesedler, stemmesedler der af flere forskellige årsager kan være udfyldt forkert. Tro det eller ej, men der findes faktisk masser af mennesker i dette land, der ikke kan finde ud af at udfylde en stemmeseddel korrekt. Det er forbudt at hjælpe dem, så de er overladt helt til sig selv og deres egen rådvildhed, når først de er kommet ind i stemmeboksen og forhænget er trukket for. Herindefra kan så disse hjælpeløse stakler være med til at bestemme landets fremtid og skæbne.
Nej, den eneste protest består i at holde sig helt borte på valgdagen. Dette kan ses på valgdeltagelsen, altså den procentdel af vælgerne, der stemmer. Kendetegnende for korrupte regeringer er bl.a. en lav deltagelse ved valgene. Visse steder i Østeuropa, hvor korruptionen trives bedst, er den under 50%. En regering, der kun kan mønstre under halvdelen af vælgerne, kan ikke sige, at den har folkelig opbakning, og derved fremstår den præcis, som det den er: En gennem-korrupt stat, der ikke handler til folkets bedste. Altså lidt ligesom den danske...
Deltagelsen ved valgene herhjemme har længe været for nedadgående. Ved sidste kommunalvalg kom den ned på det laveste siden 1930'erne og ved EU-parlamentsvalget lå den, såvidt jeg husker, lige omkring de 50%, hvilket er en smuk og fredsommelig måde at vise sin foragt overfor EU på.
Jeg anbefaler alle at vise deres foragt overfor den danske stat ved at blive hjemme. Problemet er naturligvis, at det så fortrinsvist bliver de gode og samvittighedsfulde landsmænd, der bliver hjemme, mens resten får lov til at bestemme. Og her tænker jeg specielt på de fremmede, der mere end nogen andre har interesse i at holde staten i live, eftersom den er deres absolutte garanti for fortsat ophold og udplyndring af de danske skatteydere. Men indtil vi får et bare nogenlunde brugbart politisk alternativ, må vi leve med den slags.
Som nationale giver vi ubetinget Fædrelandet vores absolutte loyalitet og opbakning. Staten får den derimod ikke - og slet ikke nu.
Her staar jeg ved Skjoldet. Jeg vil slaa Fornægteren. Jeg vil bekræfte de Raske i Retten til Riget.
(Johs. V. Jensen, 1904)